Pages

Thursday, September 23, 2010

perjalanan yg maseh panjang...

Baru sahaja aku selesai membancuh minuman panas, nesvita oat. Sedap minuman itu. Kembali aku meniarap diatas katil, untuk menyambung, membuat,meolah, memikirkan tentang assignment aku yang banyak. Yang masih ada lagi enam keseluruhannya.

Buntu fikiran aku, dengan bermacam2 perkara yang bermain berlegar diminda... Lagi beberapa hari sangat sahaja peperiksaan akhir semester akan tiba, sudah cukup bersediakah aku? inginkah perkara lama berulang lagi? dan jawapan aku pastilah belum cukup bersedia, tidak mahu lagi perkara lama terjadi kembali. Bila aku fikirkan perkara yg lain pula, perasaan ini terasa kuat utk kembali pulang ke rumah, dan apabila aku nyatakan kpd umi, umi kata "eh, mana boleh, kan ada kelas". Aku hya gelak mendengar jwpan umi. tp dlm hati ini mmg ingin sgt duduk berehat dirumah lagi sehari dua. Bukanlah soal aku mengada2, bukan aku tidak pernah berjauhan dari keluarga, cuma hati ini terasa ingin sahaja gelak ketawa bersama keluarga.

Walaupun hanya tinggal lagi lebih kurang sebulan setengah sahaja utk penghujung semester 2 ini, tetapi aku rasa ianya cukup lama, tidak sabar rasanya ingin pulang kerumah. Di Segamat ini bukannya bosan, cuma bila ada sifat membenci dan hanya berkawan secara berpura atau buat2, bukannya aku pernah usik hidup mereka, hanya bergurau sahaja, jika tidak suka nyatakan. Aku boleh ubah. Gurauan aku pon itu hya pada permulaan semester dan hanya cuit mencuit bukan menganggu perasaan dengan kata2, dan bukannya belanjutan sehingga sekarang.

Walaupun kita main futsal sama2, dlm 1 pasukan yang sama, bila kalian berpura aku dapat rasakan, sanggup lalu depan bilik tapi tidak mempelawa aku untuk bermain sama. Apakah aku akan rosakkan permainan yang kalian akan lakukan? Aku sedar aku tidak pandai bermain, tidak sehebat kalian mungkin. Tetapi setiap org ada cara mereka sendiri. Slogan kolej "unite"hanya akan tinggal slogan sahaja, kerana kita sesama kita pon ada sikap membenci antara satu sama lain. Maseh ada sikap, kalau kawan dari wing kau jgn selalu lepak wing orang laen. Dia kelas laen, ada assignment yang harus dia buat, jangan suka perli2, kita bukan budak2 lagi, kita sudah pon masok ke universiti. sedarlah kalian, jika hari ini kita membenci orang, dibelakang kita ada orang laen yang membenci kita. Jangan ingat kita bagus, kita sempurna, kita hidup bermasyarakat kena saling tegur menegur, ini tidak, kalau aku tidak menegur dahulu makan kalian pon tidak akan tegur buat tidak endah sahaja. Kalau aku tegur pon nanti di riak muka kalian nampak sungguh bencinya.dunia2, pasti kita ada musuh, pasti kita akan dibenci.

*sambil menghirup air yg dibuat sebentar td*

Aku kembali membuat assignment yg membukit. Kenapalah perlu laptop aku buat hal masa cuti, kalau tidak mesti sudah 3-4 jugak yang siap. Rasa bengang bila di ingat2kan. Masalah itu tidak akan lari kerana itu adalah sebahagian ujian kita sebagai penuntut sebagai pelajar. Kerana setiap hamba pasti akan diuji dengan pelbagai ujian oleh-Nya. Walau apa pun yg terjadi, walau apa pun yg berlaku, aku kena ingat tentang satu perkara, perkara tentang perjalanan aku yg maseh panjang di universiti ini.

*kembali menghirup air yg tadinya panas kini suam*

*luahan hati seorg insan pada ketika assignment beliau yang membukit adoiii*

No comments:

Post a Comment